Development of Local Wisdom-Based Learning Videos for Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.62945/etnopedagogi.v2i3.802Keywords:
Learning media, learning videos, local wisdom, elementary school studentsAbstract
This study aims to produce relevant and effective Indonesian local wisdom-based learning videos for elementary school students. The learning videos were designed based on observations, interviews with teachers, and needs analysis from a fourth-grade student questionnaire. This study used the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). In the define stage, students' need for interactive and contextual media was identified. In the design stage, learning videos were designed using the Canva application to present engaging and relevant material. The develop stage involved validation by media experts, material experts, and linguists, followed by revisions to refine the product. In addition, the video's practicality was assessed by the class teacher to ensure its suitability for learning. The results showed that this learning video had a very high level of feasibility, with an average score from media experts of 93.3%, material experts 88.3%, and linguists 80%. The practicality test by the fourth-grade teacher showed a score of 99%. The overall average from the validator and practicality test was 90.15%, which is categorized as "Very Feasible".
Downloads
References
Aiffaindy, S. (2017). Penanaman nilai-nilai kearifan lokal dalam meningkatkan perilaku keberagaman peserta didik. Atthulaib: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 2(2).
Agustina, Y. (2020). Meningkatkan kemampuan menganalisis struktur teks anekdot dengan menggunakan media video pembelajaran pada siswa kelas X SMK Swasta Al Ma’shum Kisaran Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran (JPPP), 1(3).
Akhmad, N. (2020). Ensiklopedia keragaman budaya. Alprin.
Amiruddin, A., Simanjuntak, R., Melialai, H. P., Tarigan, N., & Keten, A. (2023). Perbandingan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1).
Asfiana. (2023). Pengembangan video sumber belajar berbasis kearifan lokal di MIN 29 Aceh Besar. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Astutik, S. R. I. (2020). Penggunaan media video pembelajaran dan PowerPoint dalam mata pelajaran TIK kelas VII di SMP Negeri 1 Gurah. Science, Engineering, Education, and Development Studies (SEEDS): Conference Series, 4(2).
Dokhi, M., Siagian, T. H., Sukim, S., Wulandari, I. Y., Haidi, D. W., & Saimbodo, N. (2016). Analisis kearifan lokal ditinjau dari keberagaman budaya.
Fairhan, A. (2023). Pengembangan video pembelajaran matematika berbasis model discovery learning pada siswa SMP/MTs. (Disertasi Doktor, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Hasanah, N. (2020). Pelatihan penggunaan aplikasi Microsoft PowerPoint sebagai media pembelajaran pada guru SD Negeri 050763 Gebang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Husnia, A. L. (2022). Pengembangan media pembelajaran audio visual untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VII di MTsN 1 Kota Kediri. (Disertasi Doktor, IAIN Kediri).
Jaiyusman, I., Gurdjita, G., & Shaivaib, O. A. K. (2017). Pengembangan media pembelajaran multimedia PowerPoint pada mata kuliah Sejarah Asia Timur. Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 3(1).
Luhulima, D. A., Degeng, N. S., & Ulfa, S. (2017). Pengembangan video pembelajaran karakter mengampuni berbasis animasi untuk anak sekolah minggu. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 3(2).
Manshur, U., & Ramdlani, M. (2019). Media audio visual dalam pembelajaran PAI. Jurnal Al-Murabbi, 5(1), 1–8.
Marlianti, L. P. (2021). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Paedagogy: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2).
Millati, I. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam perspektif merdeka belajar di era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1).
Munir, A. M. (2016). Nilai-nilai pendidikan dalam ritual daur hidup masyarakat Kluet Timur Kabupaten Aceh Selatan, Banda Aceh. Balai Pelestarian Nilai Budaya Aceh.
Nugraha, D. A. (2020). Pengembangan komik kimia sebagai media pembelajaran berbasis CET (Chemo-Edutainment). Chemistry in Education, 9(2).
Nurfaidhillah, S. (2021). Media pembelajaran: Pengertian, landasan, fungsi, manfaat, jenis-jenis, dan cara penggunaan serta kedudukan media pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi teori perkembangan kognitif Jean Piaget dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Paedagogy: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2).
Pagarrai, H., Syaiwaluddin, A., & Krismainto, W. (2022). Media pembelajaran. Pattai.
Raipanna, S. E. (2016). Membumikan Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi (Vol. 1). Sain Media.
Priyatna, M. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Edukaisi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(10).
Ratnaningrum, W. A. (2022). Dasar-Dasar Yuridis Sistem Pendidikan Nasional. Educational Technology Journal, 2(2).
Saidowo, Y. D., & Purnasari, P. D. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berorientasi Kebudayaan Lokal Pada Sekolah Dasar. Sebatik, 25(2).
Sarita, V. R., Jaiti, S. S. P., & Alyundasari, L. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E-Handout Berbasis Kontekstual Materi Istana Gebang Untuk Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 1 Blitar. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(12).
Susanti, S., Dewi, P. I. A., Saiputra, N., Dewi, A. K., Wulandari, F., Kusumawardani, R. N., & Sholeh, M. (2022). Desain media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Sobandi, A., Yuniarsih, T., Meilani, R. I., Supriyadi, E., Indriarti, R., & Faldesiani, R. (2021). Penerapan model TAM dalam menganalisis kesiapan guru SMK untuk mengimplementasikan pendekatan micro-learning. Journal of Business Management Education, 6(3).
Syaifuddin, S., & Elhami, E. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Video Pada Pembelajaran PKN Di Sekolah Paket C. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1).
Syukur, T. A. (2023). Media Video Dalam Media Pembelajaran Berbasis Nilai Islami (hlm. 41).
Wahyudi, M. D., Dina, R., & Lubis, F. W. (2023). Peningkatan Mutu Pelayanan Pendidikan Sekolah Dasar Swasta Islamiyah Melalui Pendampingan Berbasis Kearifan Lokal. Budimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2).
Wandini, R. R., Damanik, E. S., & Anas, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Komik Berseri Terhadap Minat Baca Siswa Kelas IV Di MIN Kota Medan. Jurnal Pendidikan, 11(1), 14.
Wijayanti, A., Lestari, W. F., Zainroini, A. L., Puspitasari, A. S. D., Pradina, A. S. N., & Ulya, C. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis aplikasi Powtoon dan Quizizz dalam pengajaran teks eksplanasi di SMA. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama, 8(1).
Wijayanti, I., & Ekaintini, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPA Di MI/SD. Pendais: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2).
Wulandari, A. S. R. (2023). Nilai Kearifan Lokal Dalam Pengelolaan Lingkungan Hidup Demi Terwujudnya Hak Masyarakat Lokal. Journal of Indonesian Adat Law, 4(1).
Maharani, Y. P., & Sari, P. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Google Sites Berbasis Literasi Sains Pada Pembelajaran IPA Kelas III SD. Jurnal Pendidikan, 12(2), 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






