Implementation of the Pomodoro Method to Improve Student Learning Outcomes in Natural and Social Sciences Learning at MIN 20 Banjar

Authors

  • Wahyu Putra Marga Aji Pratama MIN 20 Banjar
  • Welly Astuti MIN 1 Kota Palembang
  • Wawi Nahrowi MIS Mathla’ul Anwar Kadupinang
  • Wardatul Jannah MIS An Najahiyyah Banyuwangi
  • Wahyu Utami MIS Tarbiyatul Islamiyah Tanjunganom

DOI:

https://doi.org/10.62945/ijesh.v1i2.663

Keywords:

Pomodoro method, learning outcomes, science learning, active learning

Abstract

This study aims to analyze the application of the Podomoro method in improving the learning outcomes of Natural and Social Sciences (IPAS) on the material of Hindu-Buddhist Kingdoms in the Archipelago. The subjects of the study were fourth grade students of MIN 20 Banjar in semester 2. The Podomoro method, which prioritizes learning with work and rest time division techniques, is applied to improve students' concentration and understanding of historical material. This study uses a quantitative method with an experimental design. Data were collected through learning outcome tests before and after the application of the Podomoro method, as well as observations and interviews with students and teachers. The results showed a significant increase in student learning outcomes after the application of the Podomoro method. Students became more focused, motivated, and found it easier to understand the concept of Hindu-Buddhist kingdoms compared to conventional learning methods. Thus, the Podomoro method can be used as an alternative in IPAS learning, especially in history material, to improve the effectiveness of learning and student learning outcomes. This study recommends the use of this method more widely in other subjects to improve the quality of learning at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Z., & Hidayat, A. (2021). Strategi Pembelajaran Efektif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: Rajawali Pers.

Astuti, R., & Wibowo, T. (2022). Pengaruh manajemen waktu terhadap efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-58.

Fitriani, S. (2023). Analisis efektivitas metode Pomodoro dalam meningkatkan konsentrasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 8(2), 34-49.

Gunawan, H., & Rahmawati, I. (2020). Manajemen waktu dalam pembelajaran: Studi penerapan metode Pomodoro. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(3), 89-103.

Hidayat, R. (2021). Meningkatkan daya ingat siswa melalui metode pembelajaran berbasis waktu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 23-35.

Kurniawan, A., & Santoso, D. (2023). Efektivitas metode Pomodoro dalam pembelajaran daring. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(4), 67-80.

Lestari, N., & Saputra, B. (2023). Manajemen waktu dan produktivitas belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(2), 50-65.

Maulana, T. (2022). Pengaruh metode pembelajaran aktif terhadap pemahaman konsep sejarah siswa. Jurnal Sejarah & Budaya, 6(3), 29-42.

Mustika, F. (2021). Pembelajaran inovatif berbasis manajemen waktu dalam pendidikan dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 10(1), 71-85.

Nugraha, E. (2022). Teknik belajar efektif dengan metode Pomodoro dalam meningkatkan hasil akademik. Jurnal Pendidikan & Pengajaran, 14(2), 40-55.

Pratama, R., & Ningsih, S. (2021). Manajemen waktu dalam pembelajaran: Studi kasus metode Pomodoro. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(3), 98-112.

Purnomo, D., & Sari, R. (2023). Evaluasi efektivitas metode Pomodoro dalam meningkatkan fokus belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(4), 66-78.

Putri, M., & Rahman, T. (2021). Efektivitas metode pembelajaran berbasis waktu dalam meningkatkan pemahaman konsep sejarah. Jurnal Sejarah Nusantara, 8(2), 45-60.

Rahmawati, L. (2022). Pembelajaran aktif dengan metode Pomodoro: Studi kasus di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(1), 55-70.

Ramadhan, Y. (2023). Strategi mengatasi kejenuhan belajar melalui manajemen waktu. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 11(3), 77-90.

Rinaldi, P., & Wulandari, T. (2021). Pengaruh strategi pembelajaran berbasis waktu terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2), 21-36.

Safitri, N. (2022). Implementasi metode Pomodoro dalam pembelajaran sejarah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 12(3), 34-48.

Santoso, H. (2023). Efek metode Pomodoro terhadap peningkatan daya ingat siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(1), 91-105.

Sari, D., & Hanafiah, A. (2022). Efektivitas strategi belajar berbasis waktu dalam meningkatkan hasil akademik siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(3), 55-72.

Setiawan, B. (2021). Manajemen waktu dalam pembelajaran: Perspektif psikologi pendidikan. Jurnal Psikologi Belajar, 6(2), 89-102.

Subekti, R. (2020). Pembelajaran berbasis waktu dan dampaknya terhadap efektivitas belajar siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 8(1), 45-58.

Susanto, D. (2022). Analisis efektivitas metode Pomodoro dalam meningkatkan pemahaman konsep sejarah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(4), 37-52.

Syahrial, M. (2021). Efektivitas teknik belajar berbasis interval dalam meningkatkan fokus belajar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(3), 78-92.

Wahyuni, S., & Hidayat, R. (2023). Pengaruh metode pembelajaran berbasis waktu terhadap daya ingat siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Kurikulum, 11(2), 62-77.

Widodo, A. (2022). Strategi pembelajaran inovatif dalam meningkatkan pemahaman sejarah siswa. Jurnal Sejarah Pendidikan, 9(1), 30-44.

Wijaya, K. (2023). Teknik belajar efektif dengan metode berbasis manajemen waktu. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Digital, 7(4), 59-73.

Wulandari, S. (2021). Efektivitas metode Pomodoro dalam meningkatkan keterlibatan belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 8(3), 48-63.

Yulianti, N. (2023). Strategi pembelajaran berbasis waktu dalam meningkatkan produktivitas akademik. Jurnal Psikologi dan Pendidikan Anak, 6(2), 70-85.

Zainuddin, R. (2020). Teknik belajar berbasis interval dalam meningkatkan pemahaman konsep akademik siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 81-95.

Zulkarnain, A. (2023). Efektivitas metode pembelajaran berbasis waktu dalam meningkatkan prestasi siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(4), 67-82.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Pratama, W. P. M. A., Astuti, W., Nahrowi, W., Jannah, W., & Utami, W. (2024). Implementation of the Pomodoro Method to Improve Student Learning Outcomes in Natural and Social Sciences Learning at MIN 20 Banjar. Indonesian Journal of Education and Social Humanities, 1(2), 46–54. https://doi.org/10.62945/ijesh.v1i2.663

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.